GÜTF Tıpta Uzmanlık Eğitim - Öğretim Yönergesi

 

GAZİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ TIPTA UZMANLIK EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Tanım, Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlamalar

Tanım ve amaç

MADDE 1.

(1) Bu Yönerge Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Anabilim Dalı ve Bilim Dallarında eğitim alan uzmanlık öğrencilerinin eğitim öğretim faaliyetlerinin uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi ile ilgili esasları düzenler.

(2) Bu Yönergenin amacı Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde, konusunda güncel bilgi ve beceriyle donatılmış, müstakil bir kliniği - laboratuvarı yönetebilecek uzman hekimler yetiştirilmesindeki esasları belirlemektir.

Kapsam

MADDE 2. Bu Yönerge; Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesinde uzmanlık eğitimi ile ilgili uygulamaların esaslarını kapsar.

Dayanak

MADDE 3. Bu Yönerge 2009/15153 karar sayılı Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği ve Tıpta Uzmanlar Kurulunun 21.22.23/06/2010 tarihli ve 82 nolu karar tutanağına istinaden hazırlanmıştır.

Tanım ve Kısaltmalar

MADDE 4. (1)Bu Yönergenin uygulanmasında;

  1. Dekanlık: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanlığını,
  2. Dekan: Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanını,
  3. Birim: Uzmanlık eğitimi veren anabilim dalı ve/veya bilim dalını,
  4. TUK: Tıpta Uzmanlık Kurulunu,
  5. Uzmanlık Öğrencisi: Birimde uzmanlık eğitimi alan kişiyi,
  6. Uzmanlık Eğitim Sorumlusu(UES): Birimde uzmanlık öğrencilerinin uzmanlık eğitiminin koordinasyonu için görevlendirilen öğretim üyesini,
  7. Tez danışmanı: Uzmanlık öğrencisinin tez çalışmasını birlikte yapacağı öğretim üyesini,
  8. ÇEP: Uzmanlık eğitimi sırasında edinilmesi gereken asgari bilgi, beceri ve tutum hedeflerini kapsayan Çekirdek Eğitim Programını,
  9. GEP: Genişletilmiş Eğitim Programını,
  10. E-karne: Elektronik ortamda yer alan uzmanlık eğitiminin elektronik ortamda izlendiği ve değerlendirildiği uzmanlık öğrencisi karnesini,
  11. MSEK: Mezuniyet Sonrası Eğitim Kurulunu,
  12. Dış rotasyon: Yönetmelikte yer alan birim dışı rotasyonları,
  13. İç rotasyon: Birim akademik kurul kararı ile yapılan rotasyonları tanımlar.

  

İKİNCİ BÖLÜM

Uzmanlık Eğitim Süresi ve Rotasyonlar

 

Uzmanlık eğitim süresi

MADDE 5. Tıpta uzmanlık alanlarında eğitim süresi, 2009/15153 karar sayılı “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği” ve TUK’un 21.22.23/06/2010 tarihli ve 82 nolu karar tutanağına göre düzenlenir. Gerekli görüldüğü takdirde, bu süre fakülte yönetim kurulunun izni ile en fazla 2 kez 6 ay uzatılabilir.

Rotasyonlar ve rotasyon süreleri

MADDE 6. (1) Tıpta uzmanlık alanlarında zorunlu olan dış rotasyonlar ve süreleri 2009/15153 karar sayılı “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği” ve TUK’un 21.22.23/06/2010 tarihli ve 82 nolu karar tutanağına göre düzenlenir.

Dış rotasyonlar Araştırma Görevlisinin göreve başlamasını takiben ilk üç ay içerisinde, araştırma görevlisinin eğitim yıllarına göre belirlenir. İlgili bölümler ile rotasyon düzenlemelerini yapmak üzere dekanlığa bildirilir.

 (2) İç rotasyonlar ve süreleri eğitim gereksinimine göre birim akademik kurulu tarafından belirlenir.

(3) Uzmanlık öğrencileri zorunlu rotasyonlar dışında birim akademik kurulunun kararı ve Fakülte Yönetim Kurulu onayıyla ile kurum içi, kurum dışı ve yurt dışı birim ve merkezlere en fazla 1 yıl süreyle eğitim için gönderilebilirler.

(4) Rotasyonlarda araştırma görevlileri belirlenmiş eğitim hedefleri doğrultusunda eğitim alırlar. ( Eğitim Hedefleri, rotasyona gönderen ve kabul eden birimlerin akademik kurulları tarafından araştırma görevlisinin o rotasyonda edinmesi gereken temel bilgi ve beceriler göz önüne alınarak yazılı olarak hazırlanılarak her iki birimin akademik kurul onayları ile birlikte Dekanlığa bildirilir.  Eğitim Hedefleri her beş yılda bir gözden geçirilir.)

(5) Tüm rotasyonlar yasal uzmanlık süresi içinde bitirilmelidir. Rotasyon bitiminde rotasyona gidilen birim tarafından belge düzenlenir.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim Sorumlusu, Danışman Öğretim Üyesi Ve Uzmanlık Öğrencilerinin Eğitim İle İlgili Görev ve Sorumlulukları

 

Uzmanlık eğitim sorumlusu (UES)

MADDE 7. UES, anabilim dalı akademik kurulda öğretim üyeleri arasından gönüllülük esasına göre belirlenir. Birden fazla gönüllünün olması durumunda gönüllüler arasında, gönüllü öğretim üyesinin olmadığı durumda ise öğretim üyeleri arasından akademik kurul tarafından belirlenecek sıra ile 3 yıllığına atanır. Bu sıranın bozulması ancak akademik kurul kararı ve dekanlık onayı ile mümkündür. Öğretim üyesi sayısı çok olan birimlerde birden fazla UES seçilerek bir Eğitim Kurulu oluşturulup, yukarıda tanımlanan görevler için iş bölümü yapılabilir. UES, eğitimin amaç ve hedefler doğrultusunda yürütülmesinden birim başkanı ile birlikte sorumludur. Eğitim programını hazırlamak, uygulamak, izlemek ve sınavlarla denetimini sağlamak, eğitim faaliyetlerini belgelemek ve rotasyon eğitim programını yürütmek UES’nun görevidir.

 

Danışman öğretim üyesi

MADDE 8. (1) Her uzmanlık öğrencisine anabilim dalında göreve başlamasını takiben ilk 3 ay içerisinde bir danışman öğretim üyesi atanır.

(2) Danışman öğretim üyesi aynı zamanda tez danışmanı olarak görev yapar.

MADDE 9. Danışman öğretim üyesi ataması öğretim üyeleri arasında akademik unvana bakılmaksızın sıra ile olur. Sıra, birim Akademik Kurulu’nda belirlenerek Dekanlığa bildirilir. Bu sıranın bozulması ancak birim akademik kurulunda oy birliği ile karar alınması ve bu kararın Dekanlık tarafından onanması ile mümkündür.

MADDE 10. Danışman öğretim üyesi danışmanı olduğu uzmanlık öğrencisinin makale ve seminer konularını belirler ve içeriklerin uygunluğunu denetleyerek UES a yazılı olarak bildirir.

MADDE 11. Danışman öğretim üyesi uzmanlık öğrencisine uzmanlık eğitimine başladığında kuruma ve kendi birimine uyum için gerekli desteği vermekten ve Dekanlık tarafından mesleki gelişim için yapılan uyum kursları ve eğitimlere uzmanlık öğrencisinin katılımını sağlamaktan sorumludur.

MADDE 12. Danışman öğretim üyesi uzmanlık öğrencisinin, uzmanlık eğitimi sürecinde yapması gereken, tez dışında bir bilimsel çalışmanın yapılandırılması, başlatılması, sürdürülmesi ve sonlandırılmasından sorumludur.

MADDE 13. Danışman öğretim üyesi uzmanlık öğrencisinin tüm eğitim sürecini e-karne üzerinden değerlendirerek, 3 ayda bir kontrol eder; altı ayda bir MSEK e iletilmek üzere birim akademik kuruluna sunar.

MADDE 14. Uzmanlık öğrencisinin tezinin belirlenmesi, tez çalışmasının yürütülmesi ve değerlendirilmesi ile tez çalışmalarının sonlandırılması 2009/15153 karar sayılı Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğinin 28. Maddesine göre yapılır.

Araştırma görevlilerinin görev, hak ve sorumlulukları

MADDE 15. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim-öğretim gören uzmanlık öğrencileri, “Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği”ne tabidir. Görev, hak ve sorumlulukları 2009/15153 karar sayılı Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğinin MADDE 20, 21, 22, 23, 25 ve 26 da belirtilen hükümlerle belirlenmiştir. 

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Uzmanlık Eğitiminin Yürütülmesi, İzlenmesi, Değerlendirilmesi ve Tamamlanması

 

Uzmanlık öğrencilerinin eğitim programı

MADDE 16. (1) Uzmanlık öğrencileri fakültede göreve başladıktan sonra genel ve birime özgü olmak üzere iki farklı eğitim programına katılırlar. Genel eğitim, 2009/15153 karar sayılı Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği’nde MADDE 25.2 de belirtildiği şekildedir. Uzmanlık öğrencileri, Dekanlığın uzmanlık öğrencileri için hazırlamış olduğu kuruma uyum kursu, hekimin yasal sorumlulukları, mesleki gelişim, iletişim, temel yaşam desteği, deontoloji kurslarına katılırlar. Uzmanlık öğrencilerinin bu eğitim programlarına katılması ve katılım bilgilerini elektronik karnenin ilgili yerlerine kaydetmesi zorunludur. Uzmanlık sınavı öncesi bu eğitimlere katıldıklarını belgelemeleri gerekir.

 (2) Birimlerde uzmanlık öğrencilerinin öğrenmesi ve yeterlik kazanması gereken uzmanlık dalının temel konuları ÇEP’e uygun olarak hazırlanır. Tüm uzmanlık eğitimi süresince kuramsal ve uygulamalı eğitim konularının hangi yılda, hangi düzeyde ve ne şekilde yer alacağı birim akademik kurulu tarafından belirlenir. Birim akademik kurulunca kabul edilmiş uzmanlık alanına özgü ek konuları içeren Genişletilmiş Eğitim Programı (GEP) oluşturulabilir. Eğitim programlarının hazırlanmasında uzmanlık derneklerinin yeterlik kurullarınca hazırlanan ve Sağlık Bakanlığı TUK uzmanlık alan komisyonlarının oluşturduğu eğitim programlarından yararlanılabilir.

Anabilim dallarının yoksa ÇEP ve GEP bu yönergenin yayımlanmasını takiben 2 ay içerisinde hazırlanarak, akademik kurul kararı olarak MSEK ve Dekanlığa sunulması gerekmektedir.

(3) Eğitim programı birimdeki öğretim üyelerine, eşit hak ve yetkilere sahip olma ilkeleri gözetilerek paylaştırılır. Program birim akademik kurulunda planlanarak, akademik kurul kararı olarak Dekanlığa bildirilir.

(4) Gerekli durumlarda Eğitim programında yapılacak değişiklikler birim akademik kurulunda tartışılarak, karara bağlanır ve Dekanlığın onayı ile yürürlüğe girer.

(5) Eğitim programı en geç 5 yılda bir, birim akademik kurulu tarafından gözden geçirilerek uzmanlık eğitimindeki yenilikler programa yansıtılmalı, MSEK ve Dekanlığın onayına sunulmalıdır.

Makale ve seminer sunumu,

MADDE 17. Uzmanlık öğrencileri her yıl en az 2 kez makale ve en az 1 kez seminer sunmakla yükümlüdürler. Uzmanlık öğrencileri makale ve seminer başlıklarını e-karneye ekler.

Bilimsel toplantılara katılım

MADDE 18. (1) Uzmanlık öğrencileri uzmanlık eğitimi süresince en az 1 kongre, 1 sempozyum ve 1 kursa katılmalıdırlar. Bu etkinliklere bildiri ile (poster veya sözlü sunu) katılımları teşvik edilir. Destekleme ölçütleri Dekanlık tarafından belirlenir.

(2)Tıpta uzmanlık öğrencilerinin katılımları, ilgili birim akademik kurulunun bilgisinde, Birim Başkanının izni ile olur. Birim Başkanları özellikle Ankara’da yapılan toplantıların, bilimsel program kısmına katılım konusunda gerekli kolaylık ve desteği sağlamalıdır. Uzmanlık öğrencisi, danışmanı olan öğretim üyesine katıldığı toplantıların belgelerini iletir ve e-karnesine ekler.           

Yayın yapma

MADDE 19. (1) Araştırma görevlisinin tez konusu eğitim süresinin 18. ayına kadar belirlenerek danışman öğretim üyesi tarafından anabilim dalı akademik kuruluna sunulur. Tez konusu akademik kurul kararı olarak dekanlığa bildirilir. Tez konusunun değiştirilmesi ancak akademik kurul kararı ve dekanlık onayı ile mümkündür.

(2)Uzmanlık öğrencileri, uzmanlık eğitimi bitirme sınavına girmeden önce tez çalışmasının yayına hazırlanmış taslağını, tez danışmanına teslim etmekle yükümlüdür.

(3) Uzmanlık öğrencileri uzmanlık süresi içinde tez çalışması dışında en az bir bilimsel çalışmanın her aşamasında (planlama, veri toplama, analiz ve yazma) yer almalıdır. Birden fazla uzmanlık öğrencisi aynı çalışma içinde yer alabilir.

Gelişim Sınavı

MADDE 20.(1) Uzmanlık öğrencileri yılda en az bir kez olmak üzere kuramsal bilgi düzeylerini değerlendirmek için yazılı sınava tabii tutulurlar. Aynı sınava tüm uzmanlık öğrencileri katılır. Değerlendirme kıdemlerine göre yapılır.

(2) Birim gerekli görürse uygulama sınavı da yapabilir.

(3) Sınav sonuçları Birim Akademik Kurulunda görüşüldükten sonra Dekanlığa sınav kâğıtları ile birlikte gönderilir. Sınav sonuçları e-karneye işlenir danışman öğretim üyesi tarafından işlenir.

Uzmanlık öğrencisi çalışma programı

MADDE 21. Uzmanlık öğrencisinin “Uzmanlık Öğrencisi Çalışma Programı” (Danışman atanması, ÇEP ve GEP’i temel alan eğitim programının içeriği, rotasyon, teze başlama, kıdem tarihleri vs) birimde kadrolu çalışmaya başladığı ilk 3 ay içerisinde belirlenerek akademik kurul kararı olarak Dekanlığa bildirilir. Bu program, kişisel mesleki gelişimin eşit sağlanabilmesi amacıyla, her bir uzmanlık öğrencisi için aynı olmak zorundadır.

MADDE 22.(1) Uzmanlık öğrencileri eğitim aldıkları klinikte/ laboratuarda kıdemlerine uygun sayı ve düzeyde nöbet tutarlar. Uzmanlık öğrencileri kıdemlerine göre nöbetler adil bir şekilde dağıtılır. ( Hangi kıdemin şartlar elverdiği sürece hangi sıklıkta nöbet tutacağı bölüm akademik kurul kararı olarak belirlenir ve dekanlığa bildirilir. Kıdeme göre tutulacak nöbet sıklıkları gerek görüldüğü hallerde dekanlık izni ile anabilim dalı akademik kurulu tarafından değiştirilebilir. )

(2) Uzmanlık eğitimi alan kişinin, eğitsel ve sosyal gereksinimlerini karşılayan; nöbet odası , çalışma ve eğitim odaları gibi alt yapı kurumca sağlanır.

MADDE 23. Nöbet listeleri, bu çalışmaları sırasında sorumlu olacak öğretim üyelerinin isimleri de belirtilerek 1 aylık listeler halinde hazırlanıp 5 gün öncesinde Dekanlığa bildirilir. Acil durumlarda nöbet değişiklikleri birim başkanı tarafından onaylandıktan sonra 2 gün içerisinde dekanlığa bildirilir.

MADDE 24. Uzmanlık öğrencilerinin birim içi çalışmaları, Uzmanlık öğrencileri arasında eşitlik ilkesi gözetilerek 3’er aylık dönemler halinde planlanır. Birim akademik kurul kararı olarak Dekanlığa her üç ayda bir bildirilir.

Uzmanlık öğrencisi gelişim karnesi

MADDE 25. (1) Fakültemizde uzmanlık öğrenci gelişim karnesi, elektronik karne (e-karne) olarak takip edilmektedir. (e-karnelerin 6 şar aylık danışman ve akademik kurul onaylı çıktılarının saklanması ve gerektiğinde sunulması araştırma görevlisinin sorumluluğundadır.)

(2) Uzmanlık öğrencileri birim kadrosuna kabul edildiklerinde uzmanlık eğitimi sürecinde yapacakları çalışmaları kaydedecekleri bir e-karne hesabı açılır. Danışman öğretim üyesi uzmanlık öğrencisinin birimde göreve başlamasını takiben uzmanlık öğrencisinin adını, soyadını ve sicil numarasını elektronik karne sorumlusuna iletir.

(3) Bu karnenin doldurulması, uzmanlık öğrencisinin, girdilerin onaylanması ise danışman öğretim üyesinin sorumluluğundadır. E-karne uzmanlık öğrencisinin danışmanı tarafından 3 ayda bir denetlenir. Altı ayda bir e-karne çıktısı birim akademik kurulunda tartışılarak içeriği Dekanlığa bildirilir.

 

MADDE 26. E-Karne bölümleri

a)        Uzmanlık eğitim süresini kapsayan bir yol haritası (Danışman, ÇEP ve GEP’i temel alan eğitim programının içeriği, dış ve iç rotasyonlar, tez konusu, çalıştırılması planlanan bölümler)

b)        Kuramsal (Teorik) dersler

c)        Kurslar

d)        Sunumlar (Sunduğu seminer ve makaleler)

e)        Bilimsel toplantılar

f)         Yayınlar

g)        Uygulamalar

h)        Sınavlar (Birim gelişim sınavları, bitirme sınavları, Board sınavları ve diğer)

i)          Diğer eğitim faaliyetleri

Uzmanlık Eğitimi Bitirme Sınavı

MADDE 27. Uzmanlık eğitimi bitirme sınavı, 2009/15153 karar sayılı Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği ne uygun olarak yapılır.

 

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

 

Yönetmelikten önceki mevzuatta düzenleme

GEÇİCİ MADDE 1. Birimler bu yönerge yürürlüğe girdikten sonra iki ay  içinde birim Uzmanlık Eğitim Programlarını ve birim eğitim-öğretim yönergelerini hazırlamak ve uygulamaya başlamakla yükümlüdürler.

 

Yürürlük

MADDE 28. Bu yönerge fakülte yönetim kurulu onaylandığı tarihinden itibaren yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 29. Bu yönerge hükümlerini Dekan yürütür

background image